Foto: Malin Liljeholm
måndag 03 juni kl 08:38

Satsar på biologisk mångfald och fältvilt

Jägareförbundet Gotland fortsätter satsningen på medlemsfröer, för biologisk mångfald och fältvilt. Du som medlem i Jägareförbundet på Gotland har med ditt medlemsnummer möjlighet att kostnadsfritt hämta ut 1 kg frö för att kunna så kantzon för att gynna bland annat vårat fältvilt. Vi delar ut så långt lagret räcker.

Vi delar ut frö till kantzoner som föredragsvis är 2-6m breda. Detta för att få ut så mycket som möjligt av så liten frömängd som möjligt. Vill du så större skiften går det bra att köpa mer frö. Antingen genom att beställa själv eller köpa av det lagret som finns på plats till vanliga medlemsrabatten 20%.

Fröblandningarna som erbjuds gynnar på olika sätt den biologiska mångfalden för fältvilt, men även pollinatörer, rovinsekter och småfåglar.

Som medlem kan man hämta ut 1 kg frö (så länge lagret räcker), vilket ska räcka till en kantzon om ca: 3m x 300m. Du väljer mellan:

• Fältvilts Diana, 3 x 300 m – kycklingbiotop fasaner och rapphöns, invid häckningsbiotoper.
  • Landskaps Diana, 3 x 300 m – blommande biotoper för små ytor t ex vid byggnader, grusvägar.
  • Viltbetes Diana, 3 x 200 m – blommande viltåker för rådjur och hare, skogsnära.

Du anmäler ditt intresse till Linus Olsson via telefon 010-5847659 eller mejl Linus.Olsson@jagareforbundet.se och anger ditt namn och medlemsnummer, telefonnummer och mejladress samt vilken sort som önskas. Du får sedan väldigt gärna skicka in foton på marken, både innan sådd och senare när det står i full blom. Fröerna lämnas sedan ut efter överenskommelse med Linus.

Gå gärna ihop med andra medlemmar i sådd med maskin, över sockengränser går också bra!
Frö som blir över återlämnas när sådd är färdig, så fler medlemmar får möjligheten. Vi hoppas på fortsatt stort intresse och vill att så många som möjligt kan delta i denna satsning.

Tips för sådd

• En bra såbädd är nödvändig för ett fullgott resultat, välta gärna efter sådden för att behålla den fukt som finns i jorden.
  • Gödning NPK eller Axan N27-4 mängden kan vara ca 70 kgN/ha dvs ex NPK 21-4-11 ca 350kg fullgödning/ha.
  • Om man är enskild så finns det en handsåmaskin att låna som man lämnar tillbaka så fort man är klar, så nästa får möjlighet.
  • Tänk på att göra ett såprov så man vet hur fort man ska veva/gå. Det går självklart att sprida för hand men tänk på att det är väldigt lite frö som ska ut, så tunt!
  • När ni sår med traditionell såmaskin så sår man med fördel var annan såbill detta för att skapa luft och plats för rapphönskycklingar och fasankycklingar att ta sig fram och leta insekter i skydd.
    Viltbetes Diana sås traditionellt med alla såbillar, frölåda eller med handspridaren.
Senast uppdaterad den 03 juni